Definicja zdrowia

Według Światowej Organizacji Zdrowia „Zdrowie to nie tylko brak choroby, ale dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny – dobre samopoczucie (wellbeing)”, co oznacza potrzebę osiągnięcia dobrostanu w sferze somatycznej (funkcjonowanie organizmu), emocjonalnej i społecznej (m. in. satysfakcja z pełnienia życiowych ról, relacji rodzinnych, relacji w pracy).

Lalond-300x165

Według zdefiniowanych w latach 70. XX wieku przez Lalonda (kanadyjskiego ministra zdrowia) pól zdrowotnych – w ponad 50% nasze zdrowie determinuje styl życia. Pozostałe czynniki – czynniki środowiskowe (ok. 20%), czynniki biologiczno-genetyczne (ok. 20%) i organizacja opieki zdrowotnej (ok. 10%) stanowią ważny, ale nie kluczowy element w zachowaniu zdrowia i zapobieganiu chorób. 

Twoje zdrowie zależy od Ciebie! Jesteśmy po to, by pomóc Ci świadomie o nie dbać!

OCEŃ SWOJE RYZYKO ZDROWOTNE

Czynniki wpływające na zdrowie:

Od tego jaki styl życia prowadzimy zależy narażenie naszego organizmu na działanie czynników ryzyka wystąpienia tzw. chorób cywilizacyjnych.

Dieta 

Nieprawidłowa dieta leży u podstaw nadwagi i otyłości oraz jest jedną z głównych przyczyn chorób serca i naczyń, nowotworów, cukrzycy oraz innych chorób związanych z nadwagą i otyłością. Nawyki żywieniowe nie są wyłącznie indywidualnym problemem danej osoby, ale całej rodziny i otoczenia. Nieregularne spożywanie posiłków, nadmierna podaż tłuszczów zwierzęcych, mała konsumpcja warzyw i owoców to najczęściej występujące „złe” nawyki żywieniowe.

Jaka powinna być zatem dobra dieta?

  • prawidłowo zbilansowana energetycznie, w celu profilaktyki nadwagi i otyłości
  • uboga w tłuszcze, szczególnie nasycone
  • bogata w owoce i warzywa oraz pełnoziarniste zboża
  • uboga w cukry proste
  • z niską zwartością soli

Opieka dietetyczna oraz profilaktyka i leczenie nadwagi i otyłości w Instytucie Stylu Życia

PAMIĘTAJ! Na zmiany nigdy nie jest za późno. Zacznij powoli – utrwalanie nowych nawyków to proces wymagający czasu i zaangażowania. 

Aktywność fizyczna 

Aktywność fizyczna jest jednym z warunków zdrowego stylu życia. Nie trzeba uprawiać sportu wyczynowo by być aktywnym. Ważna jest każda forma wysiłku, która pobudza mięśnie do pracy, co z kolei wymaga zużycia energii, pobudza krążenie krwi i poprawia ogólną wydolność organizmu.

Brak ruchu jest ważnym czynnikiem ryzyka rozwoju wielu chorób, szczególnie chorób metabolicznych, ale także nowotworów, osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów.

Coaching zdrowia w Instytucie Stylu Życia.

PAMIĘTAJ! Każda forma i ilość ruchu jest dobra – spacery, nordic walking, bieganie, jazda na rowerze itp. – regularnie – najlepiej 5 razy w tygodniu po 30 minut. JAK?

Stres i emocje, relacje z innymi 

Stres i negatywne emocje stanowią główny czynnik wpływający na zdrowie oraz czynnik ryzyka wielu chorób – ostrych i przewlekłych, somatycznych i psychicznych. Leżą także u podłoża tzw. objawów i chorób psychosomatycznych, a także depresji, której częstość występowania w ostatnich latach istotnie wzrasta.

Czasem stres bywa korzystny – kiedy np. mobilizuje do działania. Stres przewlekły lub silny, związany zwykle z określoną nagłą sytuacją w życiu powoduje jednak w organizmie niekorzystne zmiany biochemiczne, psychologiczne, wpływa na nasze zachowania i codzienne funkcjonowanie. Stres ma związek z występowaniem chorób sercowo-naczyniowych, nowotworów, chorób autoimmunologicznych, nawracających infekcji, chorób układu pokarmowego, bezsenności, depresji i wielu innych.

Na emocjonalny dobrostan niezwykle ważny wpływ ma to jak czujemy się w relacjach z innymi ludźmi. Dotyczy to zarówno życia rodzinnego (jak czuję się w związku, małżeństwie, jako rodzic, syn, córka, brat, siostra itd), towarzyskiego (jak czuję się z przyjaciółmi, co daję, a co dostaję w relacjach osobistych), jak również zawodowego (jak traktują mnie i jak ja traktuję moich kolegów, podwładnych, przełożonych). Często w relacjach czujemy się źle, ale nie zdajemy sobie sprawy z tego, że ktoś nas krzywdzi lub my krzywdzimy. Nie uświadamiamy sobie toksyczności naszych relacji i pozwalamy (nieświadomie), żeby złe emocje niszczyły nasze zdrowie – także fizyczne. Czasem ktoś zapyta nawet co się z nami dzieje, bo zauważy że rzadziej się uśmiechamy, „wybuchamy” z byle powodu, „gaśniemy”.

Zarządzanie stresem i leczenie depresji w Instytucie Stylu Życia.

PAMIĘTAJ! Emocjonalna równowaga, a przede wszystkim umiejętność radzenia sobie z emocjami i właściwe ich rozładowanie, a także dobre (zdrowe) relacje z innymi to niezwykle ważne elementy zdrowego stylu życia.

Sen

Zdrowy sen jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, nie tylko fizycznego, ale także emocjonalnego i umysłowego. Niewłaściwa ilość lub jakość snu (bezsenność, problemy z zasypianiem, wybudzanie, sen przerywany) prowadzą do przewlekłego zmęczenia, zmniejszonej wydolności organizmu, zaburzeń percepcji i zdolności skupienia się, co leży u podstaw zmniejszonej efektywności w życiu codziennym, w szkole czy pracy oraz prowadzi do zmniejszonej odporności organizmu na infekcje i działanie innych czynników szkodliwych.

Profilaktyka i leczenie bezsenności w Instytucie Stylu Życia.

PAMIĘTAJ! Zdrowy sen stanowi niezwykle ważny fundament zdrowia, a wszelkie zaburzenia snu nie powinny być lekceważone.

Używki i narażenie na inne czynniki ryzyka 

Palenie papierosów (czynne i bierne), nadużywanie lub regularnie spożywanie alkoholu oraz inne używki i czynniki środowiskowe mają szkodliwy wpływ na organizm. Na niektóre z nich nie mamy wpływu, ale to czy korzystamy z innych zależy wyłącznie od nas. Palenie tytoniu to podstawowy czynnik ryzyka rozwoju raka płuca i przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) – choroby prowadzącej do niewydolności oddechowej. Alkohol także zwiększa ryzyko rozwoju niektórych nowotworów, zwiększa poziom cholesterolu i trójglicerydów, wywołuje lub nasila choroby układu krążenia, uszkadza wątrobę i powoduje wiele innych problemów zdrowotnych.

Pomoc w rzucaniu palenia w Instytucie Stylu Życia.

PAMIĘTAJ! Niezależnie od tego jak długo i ile palisz, niezależnie od tego od ilu lat regularnie sięgasz po alkohol i ile lat masz teraz – rezygnacja z tych używek zawsze przyniesie korzyści zdrowotne dla Twojego organizmu, Ciebie samego i Twojego otoczenia.

coaching-zdrowia-mĂłj-400x250

 

Zapraszamy też do zapoznania się z Programami Zmiany – to kompleksowe, indywidualne programy trwałej zmiany stylu życia na zdrowszy, zmiany nawyków i zachowań mające na celu ogólną poprawę zdrowia, regulację masy ciała, zmniejszenie narażenia na czynniki ryzyka chorób cywilizacyjnych, w tym chorób nowotworowych.

OFERTA DLA FIRM I KORPORACJI: TUTAJ

Pełna oferta naszych usług: TUTAJ

Najtrudniej jest zacząć. Pozwól nam pomóc sobie – zacznij z nami proces zmiany już dziś.

Napisz do nas! Zadzwoń! Umów się na spotkanie!

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco