Aktywność seniorów i jej pozytywny wpływ na zdrowie

default-ds-photo-getty-article-94-192-116356254_XSW zdrowym ciele zdrowy duch – powiedzenie to, jakże dobrze wszystkim znane, nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w praktyce. Już od wielu lat wiadomo, że ćwiczenia fizyczne poprawiają nie tylko stan naszego ciała, ale i umysłu. Niejednokrotnie wielu z nas nie zdaje sobie sprawy, że brak ruchu ma równie szkodliwy wpływ na zdrowie, jak palenie papierosów czy nadużywanie alkoholu. Dlatego tak istotny i ważny jest ruch i wszelka aktywność u osób po 50 roku życia! Aktywny senior to zdrowszy senior!

Proces starzenia jest naturalny i nieunikniony. Kolejne lata naszego życia powodują systematyczne zmiany w funkcjonowaniu poszczególnych układów i narządów. Szczególnie osoby po 50 roku życia, zaczynają odczuwać objawy postępującego procesu starzenia, zapadają na przewlekłe choroby układu krążenia, cukrzycę czy stawów. Jest to zatem moment, w którym korzyści z systematycznej aktywności fizycznej mogą mieć istotne znaczenie w minimalizowaniu, zapobieganiu, a nawet odwracaniu niektórych dolegliwości. Warto podkreślić, że ten pozytywny wpływ dotyczy znacznej większości ludzi, niezależnie od ich stanu zdrowia i istniejących chorób, ważne jest natomiast dobranie odpowiedniej aktywności – takiej która jest możliwa i nie powoduje złego samopoczucia czy nadmiernie nie obciąża organizmu. Czasem wystarczy niewielka zmiana nawyków (spacer, marsz np. z kijkami, wybór schodów zamiast windy), ale ważne żeby robić to regularnie, a nie okazjonalnie, gdyż uzyskane korzyści zdrowotne mogą być szybko utracone w przypadku zaprzestania aktywności. Powinniśmy pamiętać, że nigdy nie jest za późno na rozpoczęcie aktywności fizycznej, ale im wcześniej – tym lepiej.

Aktywność fizyczna może być przyjemnością i dobrą zabawą, szczególnie jeśli wykonuje się ją w grupie. Jest to możliwe wspólnie z sąsiadami lub przyjaciółmi, a w przypadku braku takich osób w najbliższym otoczeniu, zachęcam do poszukania w okolicy swojego miejsca zamieszkania klubu czy świetlicy dla seniorów, gdzie można nie tylko wspólnie ćwiczyć, ale także zawrzeć nowe znajomości i przyjaźnie. Ponadto regularna aktywność fizyczna poprawia ogólne samopoczucie oraz polepsza zdrowie fizyczne i psychiczne. Ułatwia utrzymanie niezależnego trybu życia oraz samodzielne wykonywanie podstawowych codziennych czynności, których ograniczenie jest często powodem obniżonego nastroju czy depresji osób starszych. U osób cierpiących z powodu bólów zwyrodnieniowych stawów – wbrew pozorom – to właśnie ruch pozwala minimalizować skutki niesprawności i zmniejsza ból. Efekt ten może zostać uzyskany jednak tylko przy systematyczności ruchu. Regularne ćwiczenia wpływają pozytywnie na większość chorób (np. wzmożona nerwowość, stres, otyłość, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca, choroby serca i nadciśnienie tętnicze). Osoby, które regularnie się ruszają z czasem, pod kontrolą lekarza, mogą ograniczyć ilość zażywanych leków oraz zwiększają szansę na uzyskanie prawidłowych wartości np. ciśnienia, co bezpośrednio przekłada się na ich zdrowie i samopoczucie. Jednocześnie poprzez aktywne spędzanie czasu zmienia się stereotypowe podejście do wieku podeszłego. Duże ilości wolnego czasu wypełniane są w sposób wartościowy, przyjemny i z korzyścią dla zdrowia, co ma bardzo pozytywny wpływ na otoczenie i rodzinę. Osoba aktywna, która stawia sobie cele i je osiąga jest też bardziej pogodna, częściej się uśmiecha i czuje, że to ona ma władzę i kontrolę nad swoim organizmem i upływ lat tego nie zmienia. Czuje się po prostu młodziej i pewniej, wiedząc że życie nadal ma sens i może być naprawdę przyjemne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>